Бүлэг сэдвийн
нэр: Алгоритм программчлал
Хамрах хүрээ: 11-р анги /11а,
11б, 11в, 11г/
Хэрэгцээ: Мэдээлэл харилцаа холбооны технологи хурдацтай хөгжиж буй
өнөө үед программ хангамж болон мультимедиа
технологийг бид өдөр тутмын ажил амьдралдаа өргөнөөр хэрэглэх болсон. Иймээс
программ хангамж болон алгоритмын хэрэглээг хэрхэн зөв ашиглах, тухай чиглэлээр
дараагийн төвшний сургуульд элсэн суралцахад шаардлагатай онолын мэдлэг болон
хэрэглээний ур чадвар олгож мэргэшүүлэх.
Зорилго: Алгоритмын өмнөх мэдлэгээ
гүнзгийрүүлж, SmallBasic хэл ашиглан математик,
геометр болон бусад хичээлээр үзсэн энгийн жишээнд үндэслэн алгоритм бичих
аргад суралцана.
Зорилт:
Мэдлэг
|
Чадвар
|
Хандлага
|
Small basicпрограммчлалын
системийн талаар ерөнхий ойлголтыг эзэмшинэ
|
Small basic программд текст
бичих,өнгө оруулах, хадгалах шинэ хуудас нээх
|
Гараас утга өгч үр дүнг харуулах, текст
бичвэрийг өнгөтэй болгох, дурын мэдээллээ программчлалын хэл ашиглан
илэрхийлэх
|
Small Basic програмчлалын системд өгөгдөл болон хувьсагчийг хэрхэн
ашиглаж буй талаар ойлгож, мэдэх
Өгөгдлийг хадгалахын тулд хувьсагч ашигладгийг ойлгох
|
Хувьсагчид утга олгох, гараас өгөгдөл
оруулах, оруулсан өгөгдлийн утгыг программд ашиглах
|
Утга олгох, математик илэрхийллийг
программчлалын хэлэнд бичих, түүний үр дүнг хувьсагчид хадгалах, дэлгэцэд
хэвлэх, өөр илэрхийллийн тооцоололд илэрхийллийн үр дүнг ашиглах
|
Нөхцөл шалгах үйлдлийг Small Basic
программчлалын хэлэнд хэрхэн зохион байгуулахыг ойлгож мэдэх
|
Өмнөх ангиудад үзсэн нөхцөл шалгах,
салаалсан алгоритмыг Small Basic хэл дээр программ болгон бичих, ажиллуулах,
үр дүнг тайлбарлах
|
Нөхцөл шалгах үйлдэл ашиглах хялбар хоёр
тооны ихийг олох, гурвалжны өгөгдсөн тоог эерэг сөрөг эсэхийг тогтоох зэрэг
бодлогын программыг Small Basic хэлэнд бичиж ажиллуулах, үр дүнд үнэлгээ,
дүгнэлт өгөх
|
Нөхцөлт болон параметрт давталтын
операторыг Small Basic программчлалын хэлэнд хэрхэн зохион байгуулахыг ойлгож
мэдэх
|
Өмнөх ангиудад авч үзсэн давталттай
алгоритмыг Small Basic хэл дээр программ болгон бичих, ажиллуулах, үр дүнг
тайлбарлах
|
Давталт ашиглах хялбар бодлогын программыг
Small Basic хэлэнд бичиж ажиллуулах, үр дүнд үнэлгээ, дүгнэлт өгөх
|
График дүрслэлийн graphicsWindow
объектын үйлдэл болон шинж чанарыг хэрхэн ашиглахыг ойлгох
|
График дүрслэлийн
graphicsWindowобъектыг ашиглан дүрс, хялбар зураг зурах программ зохиох,
ажиллуулах
|
График дүрслэлийн graphicsWindowобъектыг
хялбар дүрс зурах программ зохиох, ажиллуулах
|
График дүрслэлийн
graphicsWindowобъектыг элдэв дүрс зурахад ашиглах
|
График дүрслэлийн объектыг ашиглан илүү
сонирхолтой дүрслэл бүхий дүрс зурах программ зохиох
|
graphicsWindowобъектын дүрс зурах үйлдлүүд
өргөн, өнгө зэрэг шинж чанарыг ашиглан сонирхолтой дүрс зурах программ зохиох
|
Small Basic хэлэнд яст мэлхийн график
дүрслэлийн turtleобъектыг ашиглан дүрслэл хийх
|
Яст мэлхий график дүрслэлийн
turtleобъектыг ашиглан дүрс зурах программ зохиох
|
Яст мэлхий график дүрслэлийн turtle
объектыг ашиглан дүрс зурах программ зохиох, үр дүнг үзүүлэх.
|
Math объектын функц шинж чанарыг
тооцоолол бүхий бодлогод хэрхэн ашиглах талаар ойлгох.
|
Тригонометр, логарифм, зэрэгт дэвшүүлэх
гэх мэт функцүүдийг ашиглан бодлого бодох
|
Тригонометр, логарифм, зэрэгт дэвшүүлэх
гэх мэт функцүүдийг ашиглан бодлогын программ бичих, үр дүнг тайлбарлах
|
Агуулгын залгамж
холбоо:
X-р анги
|
XI-р анги
|
XII-р анги
|
- Алгоритм ба түүний хийсвэр гүйцэтгэл
- Алгоритмын чанарууд ба гүйцэтгэл
- Хүн ба алгоритмыг биелүүлэх
- Сургуулийн алгоритм хэл дээрх алгоритмын дүрслэл
- Алгоритмын үндсэн ойлголтууд
- Алгоритмын үндсэн бүтцүүдийг сургуулийн алгоритм хэл дээр дүрслэх
- Загварын төрөл, хялбар загвар байгуулах
- Геометр загвар
- Математик загварууд
|
- Алгоритмын талаар эргэн санацгаая
- Программчлалын хэл, түүний элементүүд
- Өгөгдөл ба хувьсагч
- Нөхцөл шалгах үйлдэл
- Давталт
- График боловсруулалт
- Давталт ба график
- Яст мэлхийн график
- Math объектын функц, шинж чанарууд
- Дэд программ
|
-
Программчлалын үндсэн бүтцүүд
- Нэг төрлийн элементүүдтэй
ажиллах-массив
- Массивүүдийн элементүүдийг
эрэмбэлэх хайх
- Тэмдэгт мөр
- Дуу тоглох
-
Мультимедиа программчлал
|
Агуулга:
Сэдэв
|
Анги
|
|
XII
|
||
1
|
Алгоритмын талаар эргэн санацгаая
|
1
|
2
|
Программчлалын хэл, түүний элементүүд
|
1
|
3
|
Өгөгдөл ба хувьсагч
|
1
|
4
|
Нөхцөл шалгах үйлдэл
|
1
|
5
|
Давталт
|
1
|
6
|
График боловсруулалт
|
1
|
7
|
Давталт ба график
|
1
|
8
|
Яст мэлхийн график
|
1
|
9
|
Math объектын функц, шинж чанарууд
|
1
|
10
|
Дэд программ
|
1
|
Бүлэг сэдвийн судлах цаг
|
10
|
Арга зүй,
хэрэглэгдэхүүн:
Д/д
|
Сэдэв
|
Арга
зүй
|
Хэрэглэгдэхүүн
|
1
|
Алгоритмын талаар эргэн санацгаая
|
Үзүүлэн таниулах, асуух,
харилцан ярилцах, бүтээлч үйлийн арга.
|
Цахим хэрэглэгдэхүүн,
ТӨМ, үзүүлэн таниулах материал, сурах бичиг “Мэдээлэл зүй VII”, өөрийн
үнэлгээний хуудас, самбар, шохой, компьютер.
|
2
|
Программчлалын хэл, түүний элементүүд
|
Үзүүлэн таниулах, асуух,
бүтээлч үйлийн арга.тэмдэглэл хөтлөх
|
Цахим хэрэглэгдэхүүн,
ТӨМ, сурах бичиг “Мэдээлэл зүй VII”, өөрийн үнэлгээний хуудас, самбар, шохой,
компьютер.
|
3
|
Өгөгдөл ба хувьсагч
|
Үзүүлэн таниулах, асуух,
бүтээлч үйлийн арга.тэмдэглэл хөтлөх
|
ТӨМ, Проектор, PPT, Самбар,
Сурах бичиг
Цахим Мэдээллийн сан
|
4
|
Нөхцөл шалгах үйлдэл
|
Үзүүлэн таниулах, асуух,
бүтээлч үйлийн арга.тэмдэглэл хөтлөх
|
Цахим хэрэглэгдэхүүн,
ТӨМ, үзүүлэн таниулах материал, сурах бичиг “Мэдээлэл зүй VII”, өөрийн
үнэлгээний хуудас, самбар, шохой, компьютер
|
5
|
Давталт
|
Үзүүлэн таниулах, багшийн асуултын арга, тэмдэглэл
хөтлөх арга
|
Цахим хэрэглэгдэхүүн,
ТӨМ, сурах бичиг “Мэдээлэл зүй VII”, өөрийн үнэлгээний хуудас, самбар, шохой,
компьютер,
|
6
|
График боловсруулалт
|
Үзүүлэн таниулах, бүтээлч үйлийн арга, тэмдэглэл
хөтлөх
|
Цахим хэрэглэгдэхүүн,
ТӨМ, сурах бичиг “Мэдээлэл зүй VII”, өөрийн үнэлгээний хуудас, самбар, шохой,
компьютер, “3-н карт” гэрлэн дохио.
|
7
|
Давталт ба график
|
Үзүүлэн таниулах, асуух,
бүтээлч үйлийн арга.тэмдэглэл хөтлөх
|
Цахим хэрэглэгдэхүүн,
ТӨМ, сурах бичиг “Мэдээлэл зүй VII”, өөрийн үнэлгээний хуудас, самбар, шохой,
компьютер.
|
8
|
Яст мэлхийн график
|
Үзүүлэн таниулах, асуух,
бүтээлч үйлийн арга.тэмдэглэл хөтлөх
|
ТӨМ, Проектор, PPT, Самбар,
Сурах бичиг
Цахим Мэдээллийн сан
|
9
|
Math объектын функц, шинж чанарууд
|
Үзүүлэн таниулах, асуух,
бүтээлч үйлийн арга.тэмдэглэл хөтлөх
|
Цахим хэрэглэгдэхүүн,
ТӨМ, үзүүлэн таниулах материал, сурах бичиг “Мэдээлэл зүй VII”, өөрийн
үнэлгээний хуудас, самбар, шохой, компьютер
|
10
|
Дэд программ
|
Үзүүлэн таниулах, багшийн асуултын арга, тэмдэглэл
хөтлөх арга
|
Цахим хэрэглэгдэхүүн,
ТӨМ, сурах бичиг “Мэдээлэл зүй VII”, өөрийн үнэлгээний хуудас, самбар, шохой,
компьютер,
|
Үнэлгээ:
Блүмийн таксономи
I. Санах түвшин.
1. Үйлдлүүд нь дараалан биелж үр дүн нь гарч байва
........................... алгоритм гэнэ.
а. Нөхцөл b. Шугаман
c. Давталт d. Салаалсан.
2. Аль нь график боловсруулах объектын функц вэ?
a. BackgroundColor
b. TextWindow
c. ReadNumber d. While
c. ReadNumber d. While
3. Тоолуурт давталтыг давталтын тоо тодорхой
байх үед ашигладаг.
а.Үнэн c.
Худал
4. Тоолуурт давталт нь ....................,
..................-с тогтоно.
a. Эхлэх утга, дуусах утга, ахламын тоо
b. Дуусах утга, ахламын тоо
c. Алхамын тоо, дуусах утга, эхлэх утга
d. Аль нь ч биш
5.
Харгалзуул.
a. Нөхцөлт давталт 1. GraphicWindow
b. Тоолуур давталт 2.
IF
с. Нөхцөл шалгах 3.
While
d. График боловсруулалт
4. For
5.
TextWindow
II. Ойлгох түвшин
1. а тоог өгөгдөв. Тэгш
эсвэл сондгой тоо мөн эсэхийг тогтоох функцийг олон тайлбарлана уу?
a.
If (a<b) Then
TextWindow.WriteLine("Ih too ni:
"+b)
Else
TextWindow.WriteLine("ih too ni:
"+a)
EndIf
b.
If (a>b) Then
TextWindow.WriteLine("Ih too ni:
"+b)
Else
TextWindow.WriteLine("ih too ni: "+a)
EndIf
c.
If (a<>b) Then
TextWindow.WriteLine("Ih too ni: "+b)
Else
TextWindow.WriteLine("ih too ni:
"+a)
EndIf
2.
s=0
For i=1 To 15
uld= Math.Remainder(i, 5)
If(uld=0) Then
s=s+i
EndIf
EndFor
TextWindow.WriteLine("Niilber: "+s) кодийн үр дүн
.......... гэж утгыг гарна.
a.
1-ээс 15 хүртлэх
тоонуудаас 5-д хуваагддаг тоонуудыг нийлбэрийн утгыг хадгалан давталт дууссны
дараа 30 гэж хэвлэнэ.
b.
1-ээс 15 хүртлэх
тоонуудын нийлбэрийн утгыг хадгалан давталт дууссны дараа 105 гэж хэвлэнэ.
c.
1-ээс 15 хүртлэх
тоонуудын ялгаварын утгыг хадгалан давталт дууссны дараа 0 гэж хэвлэнэ.
III. Хэрэглэх түвшин
1.
Дараах кодыг n
хүртэлэх тоонуудаас 5-д хуваагдах тоонуудын нийлбэр олдог байхаар гүйцээж
бичиж үр дүнг хэвлэ.
n = ReadNumber()
S = 0
For i = … To ……
........................
........................
........................
EndFor
........................
IV. Задлан шинжлэх түвшин
Дараах бодлогын алдааг олж яст мэлхийг хурдыг, давтах алхамын тоотой тус
тус нэмэгдүүл.
Turtle.show()
GraphicsWindow.Width = 700
GraphicsWindow.Height = 200
Turtle.X = 50
Turtle.Y = 100
Turtle.Speed = 8
For i=0 To Step
1
Turtle.Move(50)
Turtle.Turn(90
Turtle.Move)
Turtle.Turn)
Turtle.Move(50)
Turtle.Turn()
Turtle.Move(50)
Turtle.Turn(270)
Turtle.Move(50)
Turtle.Turn()
Turtle.Move(150)
Turtle.Turn(270)
Turtle.Move(50)
Turtle.Move(50)
Turtle.Turn(90)
EndFor
V. Үнэлэх түвшин
1.
a,
b 2 тоо өгөгдөв.
-
2
тооны нийлбэрийг олж хэвлэх
-
2
тооны ихийг олж хэвлэх
-
a тооноос b тоо хүртлэх тооны
нийлбэрийг олж хэвлэх
VI. Бүтээх түвшин
1. 1-ээс N хүртлэх тоон
дотроос:
- Сүүлийн цифр нь t байх
- Эхний цифр нь w байх тоонуудыг
олж хэвлэ.